Műhelyeken kívüli tudományterületi konferenciák

Jelmagyarázat a kötődéshez

  • C: collegista
  • CC: egykori collegista
  • K: Collegiumhoz kötődő kutató

Eötvös Collegiumi Tudományos Estek

Dátum Előadó Cím Kötődés
2024. szeptember 18.      
2024. április 11.      
2024. február 20.      
2016. dec. 7. Tarrósy István Terepkutatások Kelet-Afrikában K
2016. nov. 30. Bálint Csanád Avarok, magyarok, zavarok K
2016. nov. 23. Pávai István Népzenegyűjtés a fonográftól a digitális eszközökig K
2016. nov. 9. Recski András Matematikai érdekességek - bölcsészeknek is K
2016. okt. 26. Fejérvári Boldizsár Thomas Chatterton - egy mítosz felépítése és lebontása CC
2016. okt. 19. Ligeti Erzsébet Békés és harcos együttélés a mikróbákkal K
2016. okt. 5. Vincze Miklós Légkör és óceán a laborasztalon K
2016. szept. 28. Domokos Gábor Kavicsoktól a Gömböcig, Gömböctől a kavicsokig K
2016. szept. 21. Simon Zoltán Európai politika napjainkban - Az Európai Unió és azon túl K
2016. máj. 4. Härtlein Károly Tudomány - áltudomány K
2016. ápr. 27. Szepesi Balázs Összkép - a magyar társadalomról K
  Cséby Hanna Navigare necesse est? C
2016. ápr. 20. Balogh Viktor Egy szubkontinensnyi káosz C
2016. ápr. 13. Falus András A genetika és epigenetika: biológiai hardver és szoftver K
  Bécsy Bence GW150914: az Univerzum rezgését először hallottuk C
2016. ápr. 6. Vereb Viktor Fél év évezredek árnyékában avagy Erasmus szakmai gyakorlat Görögországban C
2016. márc. 30. Horváth László „Elveszett” görög szöveg megfejtése, az új Hypereidés CC
2016. márc. 16. Bokányi Eszter Aki korán kel, aranyat lel - Napi aktivitási és kommunikációs mintázatok szerepe a munkanélküliségi ráta szociális hálózatokból történő becslésében C
2016. márc. 9. Matura Tamás Kína, a 21. század globális hegemónja K
2016. márc. 2. Bérczi Szaniszló Rendezőelvek a természetben és az életben K
2016. febr. 24. Körmendi Tamás A magyar királyi címer kialakulása és a magyar államcímer vázlatos története CC
2016. febr. 17. Cegelnyik Natália - Tóth Károly Egy hét „Európa utolsó diktatúrájában” - Minszk testközelből C

A Gellérthegyvédő Egyesület előadássorozata, 2024

2024. január 24. Várallyay Katus Mesélő kertkapuk - Ménesi úti házak és lakóik történeteiből. K
2024. március 6. Bartha Gabriella Filmvetítés Medgyaszay István építészről K
2024. április 5.   Építészet a Bartók felett – séta a Ménesi és Mányoki úton K
2024. november 13. Rozsnyai József - Bor Ferenc A fürdőszálló története és műemléki értékei K
2024. december 4. Gunther Zsolt A Gellért fürdő felújítása K

Megújuló Latintanítás. Akkreditált továbbképzés és szakmai nap latintanárok részére (2024. március 7–8.)

Bartus Dávid Katonák és polgárok: egy római kori város élete a legújabb brigetiói feltárások tükrében K
Szabó Ernő "Kérlek, mondd tovább, hogy nem vagyunk kövek, csak Múltba zárt világ" – Pannonia feliratos forrásai K
Tóth Özséb Áron "Szavam lanton a dal fonalára fűzöm" ("Verba loquor socianda chordis" - Hor. Carm. IV, 9) – Horatius ódái megzenésítve latintanórákon K
Dobos Barna A videojátékok pedagógiai haszna és szerepe: a mediatizált megismerés lehetőségei és korlátai K
Hamvas Endre Videojátékok a latintanításban: virtuális múzeumok és Pentiment, avagy ecoi krimi a virtuális világban K
Czeglédi Sándor Traditio Viva IV. online latin tankönyv és latintanítást segítő honlapok, új könyvek bemutatója CC
Takács László Servi sunt(?) – Seneca és a rabszolgatársaságok CC
Takács László Játék a nyelvi regisztereken – a koraújkori latin nyelvi tudatosság üzenetei a XXI. századnak CC
Óbis Hajnalka Quid excellentius Cicerone? – Lehetőségek és örökségek Cicero tanításában K
Darab Ágnes Ovidius Icarus-elbeszélésének recepciója a képzőművészetben K
Tuhári Attila "Quis leget haec?" Persius és Iuvenalis szövegeinek iskolai hasznosíthatósága K
Szőke Ágnes Képzőiben is él a latin! K
Acél Zsolt Színházlátogatás előtt és után. Euripidés Dionysos-drámája a középiskolai magyar- és latintanítás középpontjában K
Majdán Mira Költészet és életmód – Martialis epigrammáinak feldolgozása K
Majdán Mira Római élet játékosan a pécsi római kőtárban és latinórán K

Eötvözet SZITU Színháztudományi Konferencia (2024. április 25–27.)

Horváth László Köszöntő CC
Kricsfalusi Beatrix A tényállítás autentikus és ambivalens stratégiái. A CORRECTIV Titkos terv Németország ellen című tényfeltáró anyagáról K
Barta Nikolett A színház mint közösségi esemény a posztmodern korban Kárpáti Péter darabjain keresztül K
Hetesi Júlia Fanni Lehet-e slam a COVID után? K
Sediánszky Nóra „Nem is tudom, miért vagyok szomorú” – A melankólia témája A velencei kalmárban K
Szilágyi Zsófia Emma Adaptáció mint (re)produkció: Bodó Viktor Kafka-adaptációi K
Adorjáni Panna Az Utolsó lecke és a kollektív montázs. Egy 1969-es bukaresti diákszínjátszó előadás alkotói folyamatának felkutatása K
Garai Judit Gyermekvédelemből kikerülve. Az Art-ravaló szocioművészeti projekt részvételi színházi metódusai K
Isztrayné Teplán Ágnes A női identitás otthontalansága August Strindberg Julie kisasszony és Tennessee Williams A vágy villamosa című drámájában K
Ferencz Hedvig A nappaliban és a varródobozban is csend van – Hiányok, terek, tárgyak és elhallgatások összefüggése Hajdu Szabolcs és Szvoren Edina munkáiban K
Kovács Viktor Intrikusábrázolási jellegzetességek Szigligeti Ede és Balázs Árpád A strike című darabjában CC
Kovács Dominik Műfajmeghatározási kísérletek Vörösmarty Mihály Vérnász című drámájának recepciójában (1833–1933) CC
Matekovics János Zoltán Völgyesi András: Bánk bán, 1977, Philther-elemzés K
Jászay Tamás Ruszt József: A pokol nyolcadik köre. Az előadás színházkulturális kontextusa K
Varga Kinga Édes Anna '69 K
Szabó Réka Dorottya A reprezentáció határán: Gothár Péter Én vagyok a Te című rendezésének Philther-elemzése K
Jákfalvi Magdolna Értekezés a dramaturgiáról – Az elrendezés K
Cselle Gabriella A sztereotipikus cigányreprezentáció a népszínműben – Tóth Ede: A falu rossza K
Vámos Kornélia Árulás és szégyen – A kiábrándult Iphigeneia K
Forgyács Katalin Ikermotívum a drámatörténetben K
Gemza Melinda Public Social Responsibility K
Kékesi Kun Árpád Színháztörténet félárnyékban: a Macskajáték szolnoki ősbemutatójáról K
Fekete Norbert „Álmok rabjaként járja végig sorsát” – Marton Endre: Csák végnapjai, 1971 K
Kalmár Balázs Mensáros László és a lieux de memorie K
Pamlényi Laura Helyhatározás – A magyar vidéki színpadi reprezentációja (Kutyaportéka; A te országod) K
Kérchy Vera Lavina a színpadon: Ruben Östlund és a színház K
Borbíró Aletta „Milyen jó, hogy a végén mindig győz a jó”: Krúbi Viktória Királynő Emlékkoncert című előadássorozatának színházi vonatkozásai K
Tasnády-Sáhy Péter Az elhatározott test mint játéktér vizsgálata a gyakorlatban crosscastinggal K
Adamovich Ferenc Tamás „Egyszerre kell rendelkeznünk a tudós agyával, a festő szemével és a költő szívével” – Kepes György pedagógiája és az affektív mozgáspedagógia alapvetéseinek közös pontjai K
Deres Kornélia Mutatványosok és utazó technológiák: a 19. századi tudástranszfer színházi esetei K
Szabó Zsófia Mi ez a cirkusz? Válogatás Pauer Gyula kaposvári tervezéseiből K
Horváth Dóra Mesterséges intelligencia a színházakban K
Kmetty Klaudia Bécs és Budapest színházi topográfiája – Színházszociológiai vizsgálat egy, a két birodalomfél közt húzódó plágium-affér kapcsán C
Cseh Dávid Sándor Áldozni az emlékezetnek – Az Ohara gokō 大原御幸 című nó-drámáról K
Doma Petra A Tsutsui-társulat budapesti fellépése 1930-ban K
Tari Eszter Vajang és kreativitás K
Bálint Zsófia „[c]sak élet és halál dolgában járok” – halálábrázolás a Szólít a szörny ifjúsági regényben és adaptációiban K
Egri Petra Bakancs, túrabot és könnyek: Abramović és Ulay Lovers performanszáról K
Demeter Kata A kultúra romjai Silviu Purcărete, Dragoș Buhagiar és Helmut Stürmer színházi világában K
Rumi Enikő A defiguráció mint jel – Társadalomkritika Alfonsina Storni Két pirotechnikai bohózatának görbe tükrében K
Kvéder Bence Gábor Az még nem múlt, ami rég elmúlt. Mítoszok újramesélése G. B. Shaw színházában K
Pap Gábor Mire jó a dramatikus zene? K
Olajos Gábor A kotta nélküli opera újraalkotása – Monteverdi L’Orfeo című műve az újrafelfedezés időszakában 1904-től 1954-ig K
Kertész Ádám Interszekcionalitás és queer hang: Lindy Larsson és Bon Bon Band: Tschandala/ Svédország sötét arca K
Molnár Flóra Dramaturgia a kortárs európai mozgásszínházban – Anne Teresa De Keersmaeker koreográfiáinak szervezőelveiről K
Nagy Ádám A konceptuális tánc – Kapu a művészetek között K

Az intermedialitás szemiotikai megközelítései konferencia (2023. november 10.)

Boros Lili Megnyitó CC
Szívós Mihély Interikonicitás és intermedialitás K
Varga Emőke Illusztrált költői mű K
Benyovszky Krisztián Verbális és vizuális jelterek interakciója K
Gráfik Imre Tudás elsajátítás (kézműves mesterség) a verbalitás és vizualitás jegyében K
Uhl Gabriella Alkotó/tértörténetek megjelenítésének lehetőségei a köztereken K
Daróczi Gabriella A szöveg nélküli képkönyvek rendezettsége K
Borbíró Aletta Dobd fel magad! - Dalszövegek jelentésváltozása újabb mediális rétegek hatására K
Mitnyán Lajos Megjegyzések a Mesterséges Intelligencia által létrehozott esztétikai tárgyak szemiotikájához K
Nagy Fruzsina Aketonet passim motívumának művészetközi vizsgálata a József és testvérei című tertalógiában K
Kolumbán Adrienn Színpadra alkalmazott mítosz. A Béke Ithakában című színházi előadás intermediális vonatkozásai K
Újvári Edit Kép és szöveg kölcsönhatások: Intermediális és interikonikus kapcsolatok Botticelli Venus-képein K
Boros Lili Fényképezni tilos! Az intermedialitás fogalmi megközelítései a művészettörténetben és a szemiotikában, interpretációs alkalmazhatósága a konceptuális művészet példáin keresztül CC
Szívós Mihály - Vámos Hanna Az iskolai szemléltetés metonimikus és szinekdochés ikonicitással az intermedialitás kontextusában K

Test-symposium konferencia (2021. jún. 11-12.)

Horváth Krisztina Test-tájak: Tóth Krisztina novelláinak test- és tájpoétikája K
B. Kiss Mátyás Köszöntő K
Zsadányi Edit Dehumanizáció, nemek és nemzés kérdéseinek összefüggése Kertész Imre Kaddis a meg nem született gyermekért című művében - plenáris előadás K
Moklovsky Réka A nadrág tisztessége és a szoknya csábereje - Androgünitás és nemváltás Virginia Woolf Orlando című művében K
Nyerges Csaba „A testem diktál, látni és lélegezni még enged.” - A szorongás mibenléte Kiss Tibor Noé Inkognitó című regényében C
Szirák Anna A hernyó-lány átváltozása: a lánytest ábrázolása Joseph Sheridan Le Fanu Carmilla című vámpírtörténetében K
Szarvas Réka Nőies írás, szomatizált szöveg, textualizált test: a test és a szöveg kapcsolatának felfedése Gillian Flynn Éles tárgyak (2006) című regényében K
Fehér Enikő „Csak a test emlékszik, az elme nem” - Az idegenség nyelve Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényében K
Tarnai Csillag Játékos szabadulás a testi fegyelmezettségből - Ottlik Géza Iskola a határon című regényének testpoétikai és játékontológiai elemzése C
Mosza Diána A himlőhelyes, a szűz és az önfertőző - korporális karakterképzés az Iskola a határonban CC
Somogyi Katalin A testetlenség mítosza Márton László: Árnyas főutca című regényében K
Gaál Gabriella Ha a test beszélni kezd - Szvoren Edina, valamint Tóth Krisztina prózaköteteinek korporeális szempontú olvasata K
Kovács Dominik A test és az identitás kérdései Tompa Andrea Omerta című regényében C
Kovács Viktor Genealogikus összefüggések, testreprezentáció Láng Zsolt Bolyai című regényében C
Pártay Kata A test határainak felszámolódása a Bakkhánsnőkben CC
Beszkid Judit A lémnoszi nők CC
Pintér Kitti Test és halandzsa - Garbalirbibarba Perbetirbi jérbég arbalarbattirbi narbaplórbójarba K
Santavecz Anita Rembrandt eladja a holttestét - a test felbomlása Bródy Sándor Rembrandt-ciklusában K
B. Kiss Mátyás A Párt ökle és az állam teste. A kollektív test képe mint az ideológiai legitimáció eszköze az ókorban és a XX. században K
Bass Judit Az autopatográfia és a detektívtörténet összefonódó elbeszélésmódjai Karinthy Frigyes Utazás a koponyám körül című regényében CC
Polyák Enikő Beteg testek színrevitele Németh László Irgalom című regényében K
Gregor Lilla Az elbeszélhetetlen elbeszélésének módjai Nádas Péter Saját halál című művében K
Nagy Emese A szabadulni vágyó lélek teste elfogy - Lelki problémák fizikai kivetülése Han Kang Növényevő című regényében K
Muntag Vince „Mintha a testére írták volna.” Testtapasztalatok dramatizálása Molnár Ferenc műveiben CC
Nagy Dóra A test tudat/lanság Egressy Zoltán, Háy János és Székely Csaba műveiben K
Egri Petra Performatív test - abjektált test Marina Abramović Balkan Erotic Epic performanszában K
Németh Nikolett A hangzó test mint egyediségünk megnyilatkozása K
Molnár Brigitta Önmagunkkal szembesülve - tükröződések a képzőművészetben K

SZITU KONF - Színháztudományi Konferencia (2019. nov. 15-16.)

Horváth László Ünnepélyes megnyitó CC
Egri Petra A színre vitt divat: kortárs ruhaperformanszok K
Bálint Zsófia Fehér ólom és egyéb mérgező anyagok - Sminkek a XVI-XVII. század színpadán K
Zoltán Áron Bevezetés az előadóművészi verselemzés módszertanába K
Németh Nikolett A szemiotikus khóra térnyerése a performatív eseményben K
Doma Petra Sadayakko és Hanako Budapesten K
Váradi Ágnes Magyar drámák hősnői a Vígszínház színpadán 1896 és 1918 között: Varsányi Irén szerepeiből K
Kalmár Balázs „Van itt valaki” K
Szánthó-Rojas Monika Egy magyar emigráns Spanyolországban (Orbók Lóránd: 1884-1924) K
Mohai Aletta Anka Berićeva, egy életmű összegzése - Karagity Antal drámai munkássága K
Cseh Dávid Sándor A „most” dobbanásai - A színpadi idő természetéről Zeami Tenko [cím japán írásjelekkel] című nó-drámája kapcsán K
Barta Nikolett Az idősíkok kezelése Kárpáti Péter Tótferi és Pájinkás János című darabjaiban K
Kovács Viktor Intrikusábrázolási azonosságok Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéje és Gaál József A peleskei nótárius című tündérbohózata között C
Kovács Dominik „Senyvedünk!…” - Az elhallgatás-alakzatok traumafeldolgozó jellege Bródy Sándor A tanítónő című művében C
Bíró Árpád Levente Önkéntes. Színház. - Esettanulmány a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház önkéntesei által készített előadásokról K
Vági Eszter Élményszínház születik K
Antal Klaudia „Hollywood a Fehér Házba költözött”, avagy a politika teatralitása K
Pandur Petra Múltfeldolgozás közösségi színházzal - MU Színház: Gyerekkorunk ’56 K
Adamovich Ferenc Fizikai színházi tréning táncművészeknek K
Lengyel Emese A nők helyzete Cecilie Ore és Bibbi Moslet Adam & Eve - A Divine Comedy (2015) című operájában K

SZITU KONF - Színháztudományi Konferencia (2018. nov. 15-16.)

Horváth László Ünnepélyes megnyitó CC
Lengyel Anna Szembenézés: a verbatimszínház helye a színházban és a társadalomban K
Pandur Petra 1956 dokumentumszínházi reprezentációi K
Dézsi Fruzsina Identitásválság mint kultúra - A cigányság reprezentációja a kortárs magyar színházban K
Fekete Ágnes Látni, amit nem szabad - A posztdramatikus színház áttekintése Jérôme Bel Gala című előadása kapcsán K
Kis Petronella „Kabaré-komponista vagyok” - A parodista Csáth Géza önmagyarázó gúnydrámája K
Karácsony Szilvia Molnár Ferenc és a Vígszínházi per K
Kovács Alexandra Bariton Bánk bán 2017-ben K
Lengyel Emese Műfaji hagyományok a Farsangi lakodalom (1924) című vígoperában K
Máthé Tekla Noémi Claus Guth „Szentivánéji álom-parafrázisa” a Mozart-Da Ponte trilógiában K
Németh Nikolett A Roy Hart Központ és a hang szerepe a társas érintkezésben K
Vági Eszter Társadalmi intervenció a színház és a színházpedagógia eszközeivel K
Antal Klaudia Mozgásban a szó - A táncszínházi nevelési előadás műfaji kérdéseiről K
Bíró Árpád Levente Önkéntesség: erdélyi magyar színházak a társadalmiasítás útján K
Nagy Dóra „Rákos a Rák Jani” - A betegség artikulálódása Háy János drámáiban K
Gaál Veronika Sérült testek Beckett drámáiban K
Antal-Bacsó Borbála A szép, csúf és főleg rossz boszorkányokról K
Egri Petra Divat és performativitás K
Mihály-Geresdi Zsófia TEAMWORK - Csapatdinamika és közösségi alkotás a színház- és filmművészetben K
Pálla Orsolya Rendezés vagy tanítás? - Zsótér Sándor rendezései a Színház- és Filmművészeti Egyetemen K
Cseh Dávid Sándor Harmónia az egyensúly ellenében - a dzso-ha-kjú elve a középkori japán nó-játékban K

SZITU KONF - Színháztudományi Konferencia (2017. nov. 11.)

Horváth László Megnyitó CC
Antal Klaudia Dokumentumszínház mint közösségi színház K
Pandur Petra Elbeszélt és újrajátszott történelem - Papp András - Térey János: Kazamaták K
Doma Petra A Nóra és az Otthon első színpadi adaptációi Japánban K
Závada Péter Husserl és az epoché színpada K
Antal-Bacsó Borbála Százarcú Bábszínpad - Szegény Dzsoni és Árnika tárgyakra, bábokra és egy színészre K
Bíró Árpád Levente Felnőttszínházi rendezők a nagyváradi Állami Bábszínház színpadán az 1960-as években K
Bíró Árpád Levente Kulturális nevelési tevékenységek színházi marketing-kommunikációs kontextusban K
Bogya Tímea Éva - Sorbán Csenge Aiszkhülosztól Gennady Tartakovsky-ig K
Czenkli Dorka Gaál Erzsébet, az avantgárd színház zabolátlan egyénisége K
Fekete Ágnes Ruszt József színészpedagógiája K

SZITU KONF - Színháztudományi Konferencia (2016. nov. 11-12.)

Horváth László Ünnepélyes megnyitó - köszöntő CC
Fehér Euridiké Kulturális és színházmarketing K
Geresdi Zsófia A rituális tér - az emlékezet tere K
Bálint Eszter Tér-dramaturgiák - Kortárs színházi tér-olvasatok mint a nézői részvétel kérdésfelvetései K
Baross Vanda Fatima Repertoár és befogadó színházi jellemzők a Vígszínházban az aktuál művelődés- művészetpolitika tükrében K
Pandur Petra 1956 reprezentációi a rendszerváltás utáni magyar színházban és drámában K
Lukács Anikó Teremtő kegyetlenség - Ritualitás Edward Albee Nem félünk a farkastól című drámájában Antonin Artaud esszéinek tükrében K
Valkai Andrea Nádasdy Kálmán és Oláh Gusztáv közös alkotói munkája a Magyar Állami Operaházban K
Cseh Dávid Távoli poétikák - Arisztotelész és Zeami írásai drámáról és színházról K
Doma Petra A Halál arca - Hanako és Rodin K
Czenkli Dorka Gaál Erzsébet és Nádas Péter találkozása - Temetés - Gaál Erzsébet színháza K
Susovich Erika Színházi események akadálymentesítése látássérültek számára - audionarráció K
Nagy Luca A slam poetry, mint előadásforma, és mint esemény K
Pintér Géza A nem színházi néző K
Závada Péter A vers teatralitása és a szövegiség tendenciái az ezredforduló posztdramatikus színházában K
Rezek Borbála Pintér Béla totális színháza K
Bacsó Borbála Idős hölgyek bábszínpadon K
Varga Nóra Identitás-konstrukciók a magyar bábszínpadon - A Sade márki 120 napja c. előadás genderszempontú elemzése K
Antal Klaudia Öregedő társadalmunk idős és fiatal képeinek reprezentációja a részvételi színházban K