NTP-SZKOLL-21-0011

NTP-SZKOLL-21-0011

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő LogóNemzeti Tehetség Program

Szakmai beszámoló
Szakkollégista tudományos és közéleti műhelykiadványok, utánpótlásnevelés című
NTP-SZKOLL-21-0011 pályázatról
(a hivatalosan benyújtott beszámoló szöveghű másolata)

1. Legfeljebb 5 mondatban foglalja össze a pályázati program lényegét! (maximum 750 karakter) 
IX. „Tehetségtábor” szervezése és lebonyolítása (szakkollégiumi utánpótlásnevelő programsorozat) tehetséges, felvételi előtt álló középiskolás diákok komplex szakmai és szabadidős programja. A szakkollégiumi tevékenységek és a tagság előkészítése. 
Két, a szakkollégiumi oktatási tevékenységen túlmutató európai horizontú tudományos kurzus nyilvános prezentációval. 
A szakkollégiumi közös tanulmányokhoz kötődő kirándulás (Aquincum).

2. Időrendi sorrendben foglalja össze a támogatás segítségével megvalósult szakmai tevékenységeket! (maximum 4000 karakter) 
A IX. „Tehetségtábor” programunkat 2022. április 7 – 10 között valósítottuk meg, melyre 40 fő középiskolás diák érkezett. A megítélt támogatási összegből a résztvevő diákok étkezését (reggeli, ebéd, valamint programzáró közös vacsora) biztosítottuk.
A kötelező pályázati elemeket jelentő fő programokat az előírásnak megfelelően a 2021/2022. tanévben megvalósítottuk, a kötelező kurzusokat (Animációsfilm-történet és Európai - művészettörténet II.: A gótika művészete) a tavaszi félévben szerveztük meg. A kurzusokat a Collegium műhelyeinek szakkollégistái látogatták. 
2022. május 17-én valósítottuk meg a tanulmányi kirándulást. A Collegiumban latint tanuló bölcsész és társadalomtudós szakkollégisták az irodalmi és nyelvi ismeretek mellett régészeti tárgyú (reáliák) emlékekkel is megismerkedtek. Aquincumban átfogó régészeti vezetésen vettek részt majd a romkert látványosságait és a múzeumot is felkeresték.

3. Ismertesse a kötelezően megvalósított legalább 15-15 órás kurzusokat és azok hasznosulását a célcsoport tekintetében! (maximum 4000 karakter)
Animációsfilm-történet. A 8 alkalmas kurzuson főbb vonalakban áttekintették az animáció történetét a kezdetektől 1990-ig. Az órákon felvillantak az egyetemes és a magyar animációsfilm-történet lejellemzőbb epizódjai. A filmtörténeti ismeretek gyarapítása mellett kísérletet tettünk a mozgó képekbe kódolt üzenetek közös megfejtésére is.
A kurzusról készült prezentáció elérhető a Collegium honlapján. (Lásd https://eotvos.elte.hu/prezentaciok 2. tétel.)

4. Részletesen ismertesse a tanévben megvalósított, a szakkollégium tagságán kívüli célcsoportot célzó, társadalmi felelősségvállalást elősegítő, vagy egyéb e célcsoportnak szóló projektet, különös tekintettel az elért eredményekre, a megvalósítás során szerzett tapasztalatokra! (maximum 4000 karakter)
A társadalmi felelősségvállalást elősegítő projekt keretében tervezett IX. Tehetségtábor programunkat 2022. április 7-10 között valósítottuk meg, melynek keretében a Collegiumban elszállásolt 40 középiskolás diáknak a magyar és európai kisebbségek helyzete témakörben a műhelytitkárok és az igazgató bevonásával kerekasztal beszélgetést rendeztünk. Rávilágítottuk az egyéni felelősségvállalás fontosságára különösképp az őshonos kisebbségek önrendelkezésének biztosítására vonatkozó európai petíció (nemzeti régiók) aláírásának fontosságára.
A Tehetségtábor programunkról bővebben az alábbi linken lehet olvasni:
https://eotvos.elte.hu/szakmai-munka/rendezvenyek/tehetsegtabor
A IX. Tehetségtábor részletes programja itt érhető el:
https://eotvos.elte.hu/media/39/45/e0ea437708bc9a57a295762489ad91583320a0cb44ee5e0ae784e20e8f1a/ec_programfuzet_tt_2022_teljes.pdf

5. Ismertesse a pályázatban vállalt és megvalósított (min.3) kiegészítő tevékenységeket, a megvalósítás tapasztalatait! (maximum 5000 karakter)
A kiegészítő tevékenység keretében megszerveztük és megtartottuk a IX. Tehetségtábort (2022. április 7-10) a felvételiző középiskolásoknak, hogy a foglalkozásokon megismerkedjenek a szakkollégiumi munkával. A diákokat a Collegium megkeresésére tanáraik ajánlották. A tábor a mindenkori szakkollégisták társadalmi szerepvállalását is erősítette a tehetség-utánpótlás biztosításában. A 40 fős diákcsoport előadásokon és szakonként bontott foglalkozásokon, majd a hallgatói közösség támogatásával szabadidős programokon vett részt
A XXIII. Eötvös Konferencia (2022. április 22-23) programjában két nyilvános előadást szerveztek a collegisták, nem csak szakkollégista hallgatóságnak: Nemes Z. Márió: A poszthumanizmus mint „olvasási gyakorlat” (2022. április 22. 11.00-12.00); Boros Marianna: Hogyan dolgozzák fel a kutyák az emberi beszédet? – Mintázatfelismerés a kutyaagyban (2022. április 22. 15.00-16.00), a programfüzet elérhető a konferencia honlapján: ek.eotvos.elte.hu. 
A tervezettek közül 7 szakkollégista publikáció jelent meg kötetekben. Lásd az összegző kimutatás megfelelő helyein: https://eotvos.elte.hu/szakmai-munka/eredmenyek. 
A tervezett 32 kiadványt a megítélt támogatásból nem tudtuk megvalósítani, annak egy részét más forrásból jelentettük meg, melyek elérhetőek a Collegium honlapján a kiadványok között: https://eotvos.elte.hu/szakmai-munka/kiadvanyok/kiadvanyok
A közösségi tevékenység: tanulmányi kirándulás során a „latinköteles” szakkollégisták önkéntes csoportja (szakmai vezetéssel) 2022. május 17-én Aquincumba látogatott és múzeumpedagógiai foglalkozással egybekötve megtekintette a romkertet és a múzeumot. 
Mindhárom kötelezően választandó kiegészítő tevékenységnek maradéktalanul eleget tettünk.

6. Részletesen mutassa be, hogyan valósultak meg a pályázatban megfogalmazott célok! Foglalja össze, hogy a program milyen hatást gyakorolt a célcsoportra! (maximum 5000 karakter)
A pályázatban megfogalmazott célok, a támogatás mértékének megfelelően (módosításokkal) maradéktalanul megvalósultak. A két kötelező kurzuson a hallgatók animációsfilm-történetről, valamint európai művészettörténetről bővíthették ismereteiket olyan előadóktól, akik tudományterületük elismert művelői, és akiket kivételes alkalom kínálkozott hallgatni. 
A társadalmi felelősségvállalásban tervezetteket a szakkollégisták elhivatottan teljesítették. Az aquincumi tanulmányi kirándulás nemcsak a sajátos Eötvös-collegiumi tanulmányokat (latin nyelv és a magyarországi latinság, Pannonia) egészítette ki, hanem a közös élménynek köszönhetően közösségformáló hatása is volt. A collegiumi kiadványok és a szakkollégista publikációk nemcsak a tudományos rendezvények során („összcollegiumi” konferenciák és kötetbemutatók, szakkollégiumi műhelykonferenciák stb.), hanem hosszabb távon is betölthetik hivatásukat. Erősítik a szakkollégisták konferenciaszervezési-, előadói-, publikációs- és szerkesztői motiváltságát.

8. Összegezze a pályázat kapcsán megvalósult rendezvényt, bemutatót, workshopot és az azokkal kapcsolatos tapasztalatokat (a résztvevők visszajelzéseinek figyelembevételével)! Amennyiben nem volt része a programnak, úgy a „nem releváns” szövegrészt kérjük beírni! (maximum 1000 karakter)
nem releváns

9. Mutassa be a pályázat során megjelentetett kiadványokat! Amennyiben nem volt része a programnak, úgy a „nem releváns” szövegrészt kérjük beírni! (maximum 1000 karakter)
A korábbi tervezett kiadványok nem relevánsak, támogatás híján nem, vagy másként valósult meg.

10. Amennyiben a pályázat során megvalósított program a tervezetthez képest megváltozott, mutassa be az eltérést, és indokolja a módosítás okát! (maximum 1500 karakter)
A pályázatban megvalósított program a tervezetthez képest a megítélt támogatás mértékének megfelelően jelentősen változott. A szerződött és támogatott módosítási kérelmeknek megfelelő programelemeket azonban teljes mértékben megvalósítottuk.