NTP-SZKOLL-23-0031
NTP-SZKOLL-23-0031
Szakmai beszámoló
Szakkollégista tudományos és közéleti műhelykiadványok, utánpótlásnevelés című
NTP-SZKOLL-23-0031 pályázatról
(a hivatalosan benyújtott beszámoló szöveghű másolata)
2. Legfeljebb 5 mondatban foglalja össze a pályázati program lényegét! (maximum 750 karakter)
Két, a szakkollégiumi oktatási tevékenységen túlmutató európai horizontú tudományos kurzus nyilvános prezentációval. A szakkollégiumi közös tanulmányokhoz kötődő kirándulás (Gorsium). A társadalmi problémákra érzékeny, szakmai attitűdök kibontakozását segítő foglalkozások: XI. Tehetségtábor. Öt, a szakkollégisták munkájának eredményeit tartalmazó – a munkára ösztönzőleg visszaható – tudományos, szakmai, sorozatot folytató kötet és reklámanyag (Húszéves az Eötvös Collegium Informatikai műhelye, Eötvözet SZITU 2023 kötet, Kovács Árpád-emlékkötet, ECCE X–XI. című kiadványok, ELTE EJC szórólap) kiadása.
5. Amennyiben a pályázat során megvalósított program a tervezetthez képest megváltozott, mutassa be az eltérést, és indokolja a módosítás okát.
A pályázatban megvalósított program a tervezetthez képest minimálisan változott (kötetek, közösségi tevékenység – kirándulás, XI. Eötvös József Tehetséggondozó Tábor), a tervezett költségekhez képest megváltozott árajánlatok és egyéb támogatási lehetőségek miatt. A szerződött és támogatott módosítási kérelmeknek megfelelő programelemeket azonban teljes mértékben megvalósítottuk.
A kurzusok prezentációi lásd itt:
https://eotvos.elte.hu/prezentaciok
Kiadott köteteink:
https://eotvos.elte.hu/szakmai-munka/kiadvanyok/kiadvanyok
12. Mutassa be, hogyan valósultak meg a pályázatban megfogalmazott célok! Foglalja össze, hogy a program milyen hatást gyakorolt a célcsoportra!
A pályázati program tevékenységeinek célja a hallgatók szakmai fejlődésének támogatása, tudományos előmenetelüket ösztönzése volt (szakkurzusok, publikáció, tutorálás, kutatási hálózat biztosítása). A munkaterv a Collegium 2023/2024-es tanévének szakmai tevékenységéhez illeszkedett, elemei évről-évre megvalósulnak a szakkollégiumi munkában. A kurzusok – a szakterület elismert kutatóit és oktatóit felkérve – a hallgatók kutatásmódszertani készségeit fejlesztették (Tudományos publikálás, irodalomkutatás és digitális bölcsészet c. kurzus), tudományos ismereteiket mélyítették el (Az aritmetikai kontinuum szerkezete a modern fizika és pszichológia tükrében c. kurzus). Az Eötvös József Tehetséggondozó Tábor keretében megvalósult az egyetemre készülő középiskolások körében az ELTE és az Eötvös Collegium képzéseinek ismertetése, az adott szakterületek és általában a tudományos-kutatói pálya népszerűsítése, felsőoktatási utánpótlásnevelés. A tanulmányi kirándulás a latintanulásra építve a közösségi identitást fejlesztette. A megvalósult szakmai program elősegítette a hallgatók szakmai fejlődését (publikációk, tutorálás, kutatási hálózat) és a középiskolások körében is sikeresen népszerűsítettük az egyetemi és szakkollégiumi képzéseket.
15. Mutassa be a program keretében végzett tehetségazonosítás eszközeit, módszereit!
Az ELTE Eötvös József Collegium összetett szakmai és szabadidős program keretében évről évre januárban olyan középiskolás diákokat hív meg egyhetes „táborozásra”, akik az OKTV és egyéb szakirányú versenyeken kiemelkedő helyezést nyertek el, illetve akiket a szakok szerint szerveződő tanári egyesületek és tanár kollégák ajánlanak és az adott tanévben a 12. évfolyamon tanulnak, érettségi előtt állnak.
A diákok meghívását a következőképpen készíti elő, illetve bonyolítja le a Collegium. Az igazgató felkéri a Collegium növendéki hálójához tartozó közel 700 egykori collegistát, a Collegium tanárait és a teljes diákságát, hogy tegyenek javaslatokat, országosan hol, melyik középiskolában, a tanárkollégák közül kihez, illetve konkrétan melyik diákhoz érdemes fordulni. Ezt követően az Oktatási Hivatal honlapján hozzáférhető versenyeredmények (a versenyző, a felkészítő tanár és a középiskola neve) adatait is felhasználva évente csaknem 110 címre küldjük ki az igazgatói felhívást.
A szakkollégium tudományos kiadványaiba a szakkollégisták publikációi az adott kötet szerkesztői bizottságának (műhelyvezetők, vezetőtanárok, műhelytitkárok) döntése alapján kerülnek beválogatásra, a tanulmányokat a megjelenés előtt szakmai lektorálásnak vetik alá. A szakmai lektorálás során a hallgató kutatói munkáját, szakmai teljesítményét, tudományos szövegalkotási képességét bírálják az adott tudományterület gyakorlatának, szakmai elvárásainak megfelelően.
17. Időrendi sorrendben foglalja össze a program keretében végzett készségfejlesztést szolgáló tevékenység(ek)et!
A szakkollégiumi oktatási tevékenységen túlmutató, átfogó tudományos kurzus (nyilvános prezentációval) a szakkollégisták szakmai tevékenységét hivatott bővíteni, a hagyományos műhelymunkát egészíti ki egy a tudomány gyakorlati művelésével foglalkozó, kutatásmódszertani kurzus formájában. A kurzus keretében a résztvevő hallgatók a tudományos kutatás digitalizálódó gyakorlataival ismerkedhetnek meg, elsajátíthatják, elmélyíthetik a digitális kutatómunka különböző műveleteit (adatbázisok használata, szakirodalom keresése online), fejleszthetik a tudományos kommunikációs kompetenciáikat és a tudománymetria alapjaiba is bevezetőt kapnak (MTMT működése és használata).
A kurzus prezentációja elérhető a honlapon.
A szakkollégiumi oktatási tevékenységen túlmutató, átfogó tudományos kurzus (nyilvános prezentációval), címe: Az aritmetikai kontinuum szerkezete a modern fizika és pszichológia tükrében. A kurzus a hagyományos műhelymunkát egészíti ki, szakmai ismereteket és megközelítésmódokat ad át, a fizikai tér és idő fogalmát, matematikai modelljét általános kultúrtörténeti megközelítésben tekinti át. A korábbi évek tapasztalata és a közvetlen hallgatói visszajelzések is azt mutatták, hogy ilyen típusú kurzusokra a teljes tagság körében számottevő igény és érdeklődés mutatkozik, a szakkollégisták számára a kurzus hiánypótló lehetőséget jelentett.
A Cathedra Magistrorum - azaz Tanárakadémia - címmel indult útjára az Eötvös Collegiumban egy olyan, immár 13 éves hagyományra visszatekintő, kezdeményezés, mely a tanár szakos hallgatókat kívánja megerősíteni és támogatni abban az elhatározásukban, hogy tanárok legyenek, megtalálják és kialakítsák saját tanári profiljukat, felépítsék egyéni tanári tudásukat és gondolkodásmódjukat. A kutatási hálózat tevékenysége ennek megfelelően a tanárkutatásra, azon belül az idegennyelv-oktatás szakmódszertanára fókuszált. A műhelymunka mellett a Cathedra Magistrorum tudományos konferenciákat, tanácskozásokat is rendezett, a konferenciák anyagát pedig saját tanulmánykötet-sorozatban publikálja. A rendezvényekről és a kötetekről: https://eotvos.elte.hu/szakmai-munka/cathedra-magistrorum
19. Időrendi sorrendben foglalja össze a program keretében megvalósított szakmai programo(ka)t!
Eötvös József Tehetséggondozó Tábor XI. (Szakkollégiumi utánpótlásnevelő programsorozat) tehetséges, felvételi előtt álló középiskolások komplex szakmai és szabadidős programja. A szakkollégiumi tevékenységek és a tagság előkészítése. 2024. január 29. – február 3. között 45 diák vett részt a szakmai programon, amely egy-egy plenáris előadásból, és kiscsoportos foglalkozásokból (szakonkénti bontás) állt. A szakmai foglalkozásokat kiegészítő szabadidős programok a társadalmi problémákra is tekintettel szerveződtek. A tábor részletes programját lásd:
https://eotvos.elte.hu/dstore/document/9965/E%C3%B6tv%C3%B6s%20J%C3%B3zsef%20Tehets%C3%A9ggondoz%C3%B3%20T%C3%A1bor%20XI%20program.pdf
21. Időrendi sorrendben foglalja össze a program keretében megvalósított közösségi programo(ka)t!
A tanulmányi kirándulás keretében szervezett múzeumlátogatást (Gorsium Régészeti Park és Szabadtéri Múzeum, Szent István Király Múzeum) elsősorban az elsőéves szakkollégisták körében a közösségépítés igénye hívta életre, emellett a Collegiumban a bölcsész- és társadalomtudós szakkollégisták számára kötelező latinóra irodalmi és nyelvi tudásanyagát egészítette ki a régészeti múzeum és park látogatása, az ókori emlékekkel való közös ismerkedés.
23. Mutassa be a program keretében végzett mentorálási és/vagy tutorálási tevékenység(ek)et!
A Bollók János Klasszika-filológiai műhely hallgatóinak kutatásmódszertani képzése, önálló kutatómunkájuk előrehaladása, tudományos gyakorlatuk fejlődése a műhelyvezetői, szakoktatói segítő és ellenőrző munka mellett.
Levéltári gyakorlatok a Mednyánszky Dénes Könyvtár és Levéltárban. A résztvevő történész hallgatók számára gyakorlati ismeretek, tapasztalatok szerzése levéltári kutatómunka során műhelyvezetői, levéltárosi szakmai támogatással.
Az elsőéves hallgatók tutorálása a Történész műhelyben. A műhelyvezető minden újonnan felvett első- és másodéves hallgató mellé kijelöl egy felsőbbéves műhelytagot, lehetőség szerint a gólya szakának-szakirányának/minorának-érdeklődésének megfelelően, aki segíti eligazodni egyrészről az egyetemi tananyagban, adminisztrációban és szakmai közegben, másrészről integrálja a Collegium és a műhely közösségébe. A tutor egyik legfontosabb feladata tutoráltjának felkészítése a hagyományosan márciusban megrendezésre kerülő műhelykonferenciánkra, ahol "hazai pályán" megtarthatja első konferenciaelőadását, elkészítheti a hozzá tartozó absztraktot, illetve – kellő érettség esetén – megírhatja első tudományos publikációját (az ülésszakokon való előadás minden gólya számára kötelező). Minden újonnan felvett hallgatótól elvárt, hogy legkésőbb az első elvégzett egyetemi tanév végére válasszon magának egy korszakot – a korszakválasztásban és a témavezető kijelölésében is jut szerep a tutoroknak.
Emellett a tutor követi a rábízott hallgató előmenetelét, félévente (természetesen ha szükséges, gyakrabban is) konzultál a műhely vezetőségével az eredményekről.
Az elsőéves hallgatók tutorálása, az elsőévesek beilleszkedését hivatott elősegíteni, elsődlegesen szakmai szempontból (illetve a Magyar műhelybe mint közösségbe is). Minden elsőéves hallgató, érdeklődése alapján, választ magának egy felsőbbéves (az egyetemi képzésben minimum két évet befejezett) műhelytagot (tutort). A tutor segíti a tutoráltat az őt érdeklő tudományos téma megtalálásában és a kutatás megvalósításában (ehhez pl. ajánlhat szakirodalmat, egyetemi kurzusokat, segíthet a megfelelő tanárok megkeresésében). A tutorálás konkrét célja a felkészülés a Juvenália konferenciára. A tutor a tutorálttal rendszeresen konzultál, figyelemmel kíséri a kutatás előremenetelét. A tutorálás folyamatáról, eredményeiről a tutor és a tutorált kétszer, a tavaszi félévet nyitó és a tavaszi félévet záró műhelygyűléseken számolnak be. Az elvárt eredmény tehát az elsőéves műhelytag szakmai pályakezdése, témaválasztása, kutatásának megkezdése.
Koraújkori paleográfia germanistáknak – 15. századi német kéziratok / Frühneuzeitliche Paläographie für Germanisten – deutschsprachige Handschriften aus dem 15. Jahrhundert. A tömbösített tutori foglalkozás során a résztvevő germanista szakos hallgatók filológiai jártasságot szereztek a koraújkori német kéziratok olvasásában, feldolgozásában, amely megalapozta az önálló kutatómunkájukat.
A kurzusok prezentációi lásd itt:
https://eotvos.elte.hu/prezentaciok
Kiadott köteteink:
Húszéves az ELTE Eötvös József Collegium Informatikai műhelye
Eötvözet SZITU 2023
ECCE X.
ECCE XI.
Kovács Árpád-emlékkötet